VIZIONÁŘSKÝ ARCHITEKT JAN GEHL

Velkoměsta jsou moderní a okouzlující. Jsou však opravdu dobrými místy k životu? Nebo vznikly jako stroje na bydlení a práci, mezi nimiž jsme nuceni se přepravovat auty? Neřídí se ale náhodou statistikami, katastry, racionálními výpočty dopravních tepen a snahou o maximální funkčnost? Co se ale stane, když do centra našich výpočtů umístíme člověka a jeho potřeby?

Pojďte se podívat na pořad Na plovárně s Janem Gehlem, který odvysílala ČT2 v neděli dne 12.6.2011. Proč? Je jen na nás, zda veřejný prostor proměníme spíše na místo pro setkávání lidí a jejich vzájemnou komunikaci, nebo raději na prostor, kterému budou dominovat auta. Nejprve je potřeba nalézt shodu v základních principech, teprve od nich by se měl odvíjet další postup.


Vizionářský architekt Jan Gehl a jeho kolegové se snaží navrhovat města jako místa pospolitosti a blízkosti. Chtějí je osvobodit od nadvlády automobilů a vytvořit tak prostor pro chodce a cyklisty. Chtějí si “vzít zpátky veřejný prostor.” Takové uvažování podporují architekti a urbanisté z celého světa: od Kodaně po Peking, od Šanghaje po New Yorku, od Los Angeles po Melbourne a od Christchurche po Dháku. Film předává divákovi 40 let zkušeností s městským plánováním a říká: mezi budovami můžeme vytvořit život. Lidský rozměr je dokumentární sci-fi z budoucnosti, která už nastala.

Pro pochopení smyslu doporučujeme shlédnout film Lidský rozměr. Na ukázku se můžete podívat zde: http://www.aerovod.cz/katalog/lidsky-rozmer/


Proč tento film?

“Lidský rozměr přispívá do diskuze, která je mimořádně aktuální i u nás: Jak docílit, aby se ve městech žilo lépe? Na příkladech několika metropolí film velmi sugestivně ukazuje, v jak živoucí a inspirativní organismus lze města citlivými zásahy proměnit, či naopak jak lze ignorantským přístupem veškerý život v ulicích zabít. Krása těch nejlepších nápadů spočívá v jednoduchosti, nejinak je tomu zde. Filmová pocta vizionářskému urbanistovi Janu Gehlovi vyniká také velmi působivou kamerou, za kterou by se nemusel stydět leckterý celovečerní film. Nutnost pro každého, koho nebaví trávit život vysedáváním v zácpách a od svého města čeká víc, než jen místo přespání a tříproudovou magistrálu před dveře kanceláře.”
Jan Noháč, Aerofilms