JAK MŮŽEME ZLEPŠIT FINANCOVÁNÍ OPATŘENÍ MĚSTSKÉ MOBILITY?
Evropská síť znalostí městských záležitostí (dále jen EUKN, z ang. European Urban Knowledge Network) společně s MMR uspořádala dne 14. 12. 2016 Policy Lab k tématu městské mobility. Jedním z cílů byla identifikace překážek v oblasti lepšího financování a pro nalezení jejich možných řešení. Byly identifikovány dvě aktivity, které se mohou stát náplní činnosti české akademie městské mobility.
Aktivita 1: Pro projekty městské mobility hledejme alternativní finanční zdroje
- Problém: Jak zlepšit možnosti financování projektů městské mobility pro subjekty na různých úrovních správy?
- Opatření: Zkoumejte nové možnosti financování projektů městské mobility – hledejte příležitosti prostřednictvím Evropské investiční banky nebo Evropské rozvojové banky.
- Cíl: V rámci partnerství potřebujeme najít optimálnější způsob využití dostupných finančních fondů a hledat další možné zdroje financování. Cílem této aktivity je maximálně zefektivnit opatření v oblasti městské mobility díky optimálnímu využití stávajících finančních struktur a programů.
Aktivita 2: Zjednodušme dostupnost finančních zdrojů a minimalizujte administrativní bariéry
- Problém: Jak usnadnit přístup k finančním fondům, jak zjednodušit finanční procedury a jak minimalizovat administrativní překážky , které se staví do cesty žadatelům o finance.
- Opatření: V rámci partnerství by mělo proběhnout kritické posouzení současných postupů pro financování i administrativních pravidel souvisejících s oblastí městské mobility.
- Cíl: Kombinací evropských a národních zdrojů financování posílit a zkvalitnit opatření v oblasti městské mobility, např. maximálně zatraktivnit veřejnou dopravu.
STRATEGICKÝ PLÁN MĚSTA A ROZPOČET MĚSTA V SOUVISLOSTI S DOPRAVOU A MOBILITOU
Strategický plán musí být vždy spojen s akčním plánem, tedy i s rozpočtem.
Základní otázky jsou:
- Kolik procent z rozpočtu města jde na dopravu a mobilitu?
- Nakolik se občané spolupodílí na rozpočtu, tzv. participační rozpočet.
- Nakolik město využívá státních a evropských fondů?
- Má město svůj Fond mobility?
Zajistit spolehlivé a stabilní finanční zázemí pro realizaci plánu po celé období. Dotace z externích zdrojů - národních i evropských - jsou časově omezené, vázané na podaný projekt a vypsanou vhodnou grantovou výzvu. Je proto třeba pečlivě promyslet i časový plán financování plánovaných opatření s ohledem na harmonogram příslušných grantových výzev.
Možné zdroje financování shrnuje následující informace:
1) Veřejný sektor:
- Místní, krajské a národní rozpočty
- Dotace EU
- Dotační a grantové programy
»» Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI)
»» Příslušných ministerstev (především ministerstva dopravy, ministerstva životního prostředí, ministerstva pro místní rozvoj)
»» Kraje
2) Příjmy z aktivit a služeb města:
- Výnosy z prodeje jízdenek MHD
- Výnosy z parkovacích poplatků
- Výnosy z pokut za přestupky
- Příjmy z reklamy
3) Soukromý sektor (developeři, průmysl, podniky):
- Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP)
- Dotace a dary soukromých firem (Nadace firem jako ČEZ, automobilky či banky; celonárodně působící etablované nadace (např. Nadace Partnerství, Nadace VIA atd.); regionální nadace)
- Sponzoring.