Hlavním cílem zklidňování dopravy je zvýšit bezpečnost silničního provozu a zlepšit lokální podmínky pro bydlení, práci i turismus. Úspěšná opatření v této oblasti obecně vedou ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí pro cyklisty, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují cyklistům využít silnice. Existují tři zásady, na které se při diskuzích o zklidnění dopravy odvolávají dopravní inženýři:
Studie řízení dopravy v obytných částech města ukázaly, že sami obyvatelé těchto čtvrtí zde přispívají k problémům s rychlostí. Proto je zklidňování dopravy nejúčinnější, když jsou zohledněny všechny tři složky. Pouhá technická/inženýrská opatření nevedou k uspokojivým výsledkům, ale je nutné je kombinovat i se vzdělávacími akcemi. Cílem je, aby si řidiči motorových vozidel uvědomili, že jsou zde i ostatní účastníci silničního provozu se stejnými právy.
Seznam možných opatření:
| |||||
ZÓNA 30 | OBYTNÉ ZÓNY | PĚŠÍ ZÓNY | ZKLIDŇUJÍCÍ OPATŘENÍ | CYKLISTICKÁ ULICE | NÍZKOEMISNÍ ZÓNY |
Rychlý přehled zklidňovacích prvků je zde.
Literatura:
Dále doporučujeme:
anglicky
česky
Dále doporučujeme nastuovat závěry a prezentace z Konference Město pod pokličkou: Hledejme nové recepty, která proběhla dne 10.5.2014 v Brně. Názvem Město pod pokličkou chtěla Nadace partnerství poukázat na to, že město není hotovým produktem, ale je na něj třeba neustále hledat nové recepty. Obyvatelnost města a kvalita jeho veřejného prostoru není záležitostí jedné profese - pouze odborníků nebo jen politiků nebo aktivních občanů. Uživateli a klienty jsme všichni.