Dokument Agenda 21 byl přijat na summitu OSN v Rio de Janeiro v roce 1992. Jedná se o globální strategický a akční plán světového společenství, který stanovuje konkrétní kroky směrem k udržitelnému rozvoji. Jeho implementace na lokální úrovni, pro niž se žil název místní Agenda 21 (dále jen MA21), zapadá do širšího proudu snahy o kvalitní veřejnou správu, která je zahrnuta pod pojem „good governance“ („řádná správa věcí veřejných“ či „dobré vládnutí“). MA21 vychází zejména z dokumentu Agenda 21, přijatého na Summitu v Riu 1992, resp. je jeho součástí jako kapitola 28 a z Charty měst směřujících k udržitelnému rozvoji (tzv. Aalborgská charta z r. 1994). Kvalitní správa věcí veřejných, musí být (z pohledu OSN i EU) otevřená, transparentní a odpovědná veřejnosti, efektivní, umožňující účast veřejnosti na rozhodování a plánování a založená na partnerské spolupráci s ostatními společenskými sektory a respektující odborný pohled na věc. A právě MA21 je procesem, jehož je udržitelný rozvoj základním cílem. V roce 2006 zařadilo Ministerstvo vnitra místní Agendu 21 mezi oficiální metody kvality ve veřejné správě.
Nezbytnou součástí jakýchkoliv strategických plánů je i jejich hodnocení. Hodnocení kvality MA21 je souborem procesů nutných pro transparentní posuzování postupu municipalit v České republice při realizaci místní Agendy 21. Pracovní skupina pro místní Agendu 21 při Radě vlády pro udržitelný rozvoj (dále také „PS MA21“) garantuje pravidelné posuzování kvality a stanovuje zásady, podle kterých probíhá pravidelné hodnocení kvality MA21 v ČR. Jedná se o detailní rozpracování Kritérií MA21 schválených Radou vlády pro udržitelný rozvoj. Procesy a výsledky hodnocení jsou sledovány za využití Databáze MA21, veřejně přístupné na Internetu.