Téma veřejného prostoru se dnes silně dotýká i města Přerova, které se snaží nabídnout svým obyvatelům i návštěvníkům takové prostředí, v němž se všichni mohou cítit příjemně. Jenže, každý má trochu jinou představu o tom, co je příjemné. Samotné město tak velmi často řeší dilema, jakým způsobem řešit pěší zónu, kde najít nová parkovací místa, zda vybudovat nové parkoviště, nebo na stejném místě spíše dětské hřište, apod. V české, tudíž i olomoucké společnosti, kde stále více sílí tlak na zřizování dalších parkovacích míst, to jistě nejsou jednoduché otázky. Pomoci by měla spolupráce urbanistů a dopravních odborníků, kteří by nastavili kvalitní podmínky i pro udržitelné druhy dopravy. Jenže i v odborných kruzích jsou různé názory na využití veřejného prostoru. V rámci tohoto tématu se zaměříme především na otázky využití veřejného prostoru pro lidi a na otázky zklidňování. Téma parkování v zónách je řešena v příslušném tématickém bloku parkování.
Hlavním cílem je zlepšit lokální podmínky pro bydlení, práci i turismus. Opatření mají vést ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí také pro cyklisty a chodce, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují ostatním účastníkům dopravního provozu využít bezpečně ulice.
Velká pozornost bude věnována zejména v těchto čtyřem oblastech: PĚŠÍ ZÓNY, OBYTNÉ ZÓNY, ZÓNY 30, PARKY, REKREAČNÍ ZÓNY
Inspiraci pro konkrétní opatření v duchu "designu ulice" nacházíme v odborné literatuře.
Tento materiál určí:
Data budou k dispozici v roce 2018 a doplněna na tomto odkaze.
Chceme aplikovat současné poznatky, které jsou ve znamení velkého přehodnocování priorit dopravní politiky. Vybrali jsme si cestu, která je popsána v sekci Městský veřejný prostor.
Hlavním cílem je zlepšit podmínky pro bydlení, práci i turismus. Opatření mají vést ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí také pro cyklisty a chodce, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují ostatním účastníkům dopravního provozu využít bezpečně ulice.
Pozornost je věnována těmto oblastech: 1) PĚŠÍ ZÓNY, 2) OBYTNÉ ZÓNY, 3) ZÓNY 30, 4) EMISNÍ ZÓNY, 5) PARKY, REKREAČNÍ ZÓNY.