CYKLISTICKÁ DOPRAVA

Jízda na kole je efektivní na krátké vzdálenosti,utváří příjemné prostředí, prospívá fyzicky i duševně. Jízdní kolo je chytré využívat!

Plán udržitelné městské mobility města Přerov:

Chceme vybudovat kvalitní síť cyklistických tras, které nabídnout cyklistům bezpečnou, plynulou a komfortní jízdu. To lze zajistit výstavbou nejen cyklistických stezek, cyklistických pruhů na komunikacích, ale i formou plošného zklidňování dopravy, či umožněním vjezdu cyklistů do jednosměrných ulic. Chceme také využít nových legislativních změn směřujích k podpoře cyklistické dopravy (cyklistické zóny, jízdní pruhy pro cyklisty, v určitých případech jízda po chodníku, apod.). Pokud dojde k rozporům při výkladu zákona, využijeme právní servis značky Město s dobrou adresou.

Inspiraci pro konkrétní opatření nacházíme v odborné literatuře.

V období měsíců září - říjen 2016 proběhl v rámci analytické části projektu na území města dopravní průzkum cyklistické dopravy – stanoví hlavní směry cyklistické dopravy jak pro cesty do zaměstnání a škol, tak i cesty pro rekreační cyklistiku. Vyhodnotí stávající síť cyklistických stezek a tras s ohledem na plynulé vedení tras.

Tento materiál určí:

  • Základní charakteristiku cyklistické dopravy.
  • Konkrétní opatření do roku 2030.

Data budou k dispozici v roce 2018 a doplněna na tomto odkaze.

















Popis stávajícího stavu


Město Přerov patří v regionu střední Moravy mezi přední města v oblasti cyklistické dopravy. Ve městě Přerově a jeho místních částech bylo od roku 1993 do současnosti vybudováno více než 25 km cyklostezek a cyklistických jízdních pruhů. Do cyklostezek bylo za posledních 20 let investováno jen z rozpočtu města cca 50 mil. Kč.

Přes řadu vybudovaných cyklostezek v posledních letech si město Přerov dobře uvědomuje potřebu další optimalizace sítě cyklostezek a také potřebu prosazování dalších opatření vedoucích k většímu zpřístupnění města pro cyklisty. Poslední trendy v oblasti cyklistické dopravy mluví například pro větší integraci cyklistické dopravy s ostatním druhy dopravy (budování jízdních pruhů pro cyklisty na stávajících komunikacích, umožnění průjezdu cyklistů v protisměru v jednosměrných komunikacích, zpřístupnění pěších zón pro cyklisty) a důraz je kladen také na propojenost sítě cyklostezek. Některé z těchto opatření byly již realizovány v roce 2014. Další výzvou pro město Přerov je ale zlepšení propojení cyklostezek zejména v severo-jižním směru (z Předmostí na Jižní město) nebo doplnění propojovacích úseků ze stávajících stezek. Město chce dále pokračovat i v realizaci nízkonákladových opatření jako jsou například vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty nebo cykloobousměrky. Průběžně tak budou doplňovány další cyklostezky a cyklopruhy, které by měly v blízké budoucnosti utvořit ucelenou síť města.

Oblasti rozvoje cyklistické dopravy se věnuje pracovní skupina složená ze zástupců Magistrátu města Přerova a odborníků na oblast cyklistické dopravy. Ambicí města Přerova je rovněž pokračovat v propagaci cyklistické dopravy, zejména pak využívání kola pro dojíždění do práce, školy nebo za službami. Tento svůj záměr město stvrdilo i vstupem do tzv. Uherskohradišťské charty a Asociace měst pro cyklisty sdružující pro-cyklistická města. Na základě přistoupení města do Uherskohradišťské charty v roce 2012 město Přerov následně zřídilo funkci městského cyklokoordinátora. Tuto funkci zastává pan Mgr. Jiří Janalík. Cyklokoordinátor zajišťuje propagaci cyklistické dopravy (např. organizaci tradičních cyklojízd a soutěže Do práce na kole, styk s médii apod.) a dává podněty vedení města k dalšímu rozvoji cyklostezek, doprovodné infrastruktury a služeb pro cyklisty. Jeho posláním je také sbírání a vyhodnocování podnětů k cyklistické dopravě od občanů města, které následně předkládá pracovní skupině pro cyklistickou dopravu. Dotazy na cyklokoordinátora je možné zasílat na emailovou adresu cyklodoprava@prerov.eu.
Město Přerov také významně podporuje rozvoj cykloturistiky v regionu. Mezi úspěšné projekty města patří cyklobus Bečva, který přepravuje přerovské cykloturisty do Beskyd. Ti, co jeho služeb využijí, mohou absolvovat celodenní výlet po kvalitní cyklostezce Bečva až do Přerova. V sezóně 2015 bude v provozu od června do září.
Kam kráčíme? Připravované cyklostezky.

Našimi dílčími cíli je propojit vybudovanou kompletní síť cyklostezek v širším regionu.

DOPORUČENÍ

Cílem je vybudovat kvalitní síť cyklistických tras, která nabídne cyklistům bezpečnou, plynulou a komfortní jízdu. To lze zajistit výstavbou nejen cyklistických stezek, cyklistických pruhů na komunikacích, ale i formou plošného zklidňování dopravy, či umožněním vjezdu cyklistů do jednosměrných ulic.

Plán podpory cyklistické dopravy bude založen na těchto principech:

  • zvýšení podílu cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce
  • odstraňování míst a úseků s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů
  • zefektivnění propagace cyklistiky jak vůči domácím obyvatelům, tak i návštěvníkům města
  • realizace a podpora projektů, které povedou k širšímu využití jízdního kola při dojíždění do školy a do práce
  • zkvalitnění podmínek pro parkování jízdních kol
  • podporu využití jízdních kol k rekreačnímu využití
  • Rozvoj páteřních cyklostezek a cyklotras - spolupráce s okolními obcemi – Vyskytná nad Jihlavou, Plandry, Rantířov, Rančířov, Čížov, Kostelec, Jezdovice, Třešť, …
  • spolupráce s významnými zaměstnavateli – Bosch, Automotive Lighting,

MOHLO BY VÁS ZAUJMOUT

  • Bohatá galerie novinek je na webu Asociace měst pro cyklisty - www.cyklomesta.cz, partnera Akademie městské mobility
  • Příklady Dobré praxe - nástroje podpory cyklistické dopravy (organizační, finanční, průzkumy, analýzy)
  • Příklady Dobré praxe - cyklistická infrastruktura
  • Příklady Dobré praxe - kampaně, marketing cyklistické dopravy
  • 2017/07/15 - Ochranné pruhy v Praze na Florenci podle nové legislativy. Praha značí ochranné pruhy podle nové legislativy. Jde o tzv. ochranné cyklopruhy, neboli z hlediska zákona o „jízdní pruhy pro cyklisty“. Pruh vypadá velmi podobně jako "klasický" cyklopruh, svým vzhledem a pravidly používání se od něj nicméně mírně lidí. Ochranný pruh může použít v podélném směru i vozidlo, pro které není přilehlý jízdní pruh dostatečně ...více
  • 2017/06/27- Máme chtít cyklostezky jako v Nizozemsku? Často se říká „Nejsme Holansko“. Jak to je s těmi proslulými holandskými "cyklomagistrálami"? Takzvané „bicycle highways“ najdeme v řadě evropských zemí, v každé však znamená trochu něco jiného.  Vlámský termín Fietsostrades nebo Fietssnewelwegen, norský sykkelekspressveger, Cycle Superhighways v Londýně, supercykelstier v Kodani, holandský snelfietsroutes, snelle ...více
  • 2017/06/16 - Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 4. den. Cykloturistika a každodenní doprava - jde to dohromady? Nijmegen má 174 000 obyvatel a „pořád usiluje o to, aby politika města co nejlépe zajistila cyklistům to, co chtějí: kvalitní propojení, bezpečné trasy a nemuset dýchat příliš znečištěný vzduch“, uvedla Harriët Tiemensová, radní pro udržitelnost, zeleň, vodstvo a mobilitu. Tam, kde nelze realizovat proslulý holandský ...více
  • 2017/06/16 - Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová přijala první návrh Cyklostrategie EU. Na pódiu Velo-city 2017 v Arnhemu-Nijmegenudnes evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová převzala doporučení Cyklostrategie EU. Více než 1000 osob s různými odbornostmi spojilo své síly při přípravě prvního strategického dokumentu, který, pokud bude přijat, by mohl pomoci zvýšit podíl cyklodopravy v evropských státech až o 50 %, a současně o polovinu snížit počet ...více
  • 2017/06/15 - Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 3. den
    svoboda dětem Mottem Velo-city 2017 je „Svoboda na kole“ - a pro většinu dětí kdekoli na světě jízdní kolo skutečně představuje svobodu. Jestli a jak mohou kolo využívat, však nevyhnutelně ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstají. Na setkání Svoboda dětem se sešli tři přednášející, aby prezentovali odlišné podmínky z různých koutů světa a vysvětlili, co ...více
  • 2017/06/14 - Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 2. den. Přinášíme pravidelné zpravodajství ze světové konference Velo-City v nizozemském Nijmegenu. Druhý den proběhl ve znamení ekonomiky, ocenění přínosů a nákladů různých druhů dopravy. Diskutovalo se ale také o tom, jak jednoduchá změna podmínek může podstatně změnit prostředí v našich městech. Bikekonomie aneb proč se kola vyplatí Jak uvedla Julia Nebrijaová z úřadu ...více
  • 2017/06/13 - Novinky z mezinárodní konference VeloCity - 1. den. V Nizozemí probíhá ve dnech 13.-16.6.2017 celosvětová konference VeloCity. Přínášíme vám výběr čtyř přednášek prvního dne: 1. Víc cyklistů znamená vyšší ekonomické benefity díky menšímu dopravnímu přetížení Z celé řady benefitů, jež přináší cyklistická doprava, se tohle setkání zaměřilo na to, jaké dopady má větší počet cyklistů na dopravní ...více
  • 2017/06/09 - Seriál o chytré cyklodopravě: Co kdyby ti tvoje kolo umělo říct, že má problém? Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Co kdyby ti tvoje kolo umělo říct, že má problém? Naše práce, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky, kteří udávají tón právě ...více
  • 2017/06/04 - Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš. Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš Naše pomoc, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky, kteří udávají tón právě v oblasti nové mobility. Některé ...více
  • Cykloambasády zakládají země napříč Evropy. Cykloambasáda je poměrně nový pojem. První značky na podporu cyklodopravy na národní úrovni vymysleli v Dánsku a Nizemsku. Další země se přidávají po jejich vzoru a zakládají národní centra na podporu cyklistiky.   Na letošní konferenci Velo-City v nizozemském Nijmegenu se představilo hned několik národních centrál, které propagovaly národní značky tzv. „cyklistických ...více
  • Cyklostrategie EU a Panevropský plán na podporu cyklodopravy. Přidáváme ještě ohlédnutí za konferencí Velo-City, kde byly představeny dva důležité dokumenty, které se týkají podpory cyklodopravy na mezinárodní úrovni. Cílem jednání byla podpora Cyklostrategie EU a otázky spojené s dalším vývojem Panevropského plánu.   Cyklostrategie EU navazuje na Lucemburskou deklaraci o podpoře cyklistické dopravy v Evropě, kterou podepsal ...více
  • Cyklomagistrály u nás a v zahraničí. Česká republika dnes nabízí zhruba kolem 3 000 kilometrů chráněných cest pro bezpečnou jízdu na kole. Zatím ale chybí jejich propojení do ucelené sítě, která vzniká jen pomalu. Díky úsilí mnoha lidí se daří budovat už v několika regionech sítě páteřních tras v kvalitě, na kterou jsou zvyklí návštěvníci z cyklisticky vyspělých zemí. Pomoci rozvoji takzvaných ...více
  • Lidové hlasování: Berlín dostane zákon o cyklistice. Iniciativa Lidové hlasování jízdní kolo postupuje: Jako první spolková země ustanoví Berlín v textu zákona podporu cyklistické dopravy (dále CD). 6. dubna 2017, zdroj: ZEIT  ONLINE  Cristina Gotardi  Unsplash.com Berlín dostane jako první spolková země zákon o jízdním kole. Záměr, za který se zasazuje iniciativa Lidové hlasování jízdní kolo (LHJK) , má být uskutečněn ...více
  • Wroclav - město cyklistů. Už se vám stalo, že jste se vrátili ze západu (Německo, Holandsko, Dánsko) a posteskli jste si, proč to takhle nefunguje i u nás? Horší je, že už ani nemusíte jezdit na západ, stačí jen do Polska, třeba do Wroclavi a ten stesk můžeme mít taky. Pár postřehů od naší zpravodajky, která zde ...více
  • Jak byste řešili cyklodopravu v extravilánu? Často slyšíme, že Česko by se nemělo srovnávat s Německem, Nizozemskem, či Dánskem, že zde prý mají jinou kulturu a lidé jsou k sobě ohleduplnější.  Nicméně i přesto uvádíme příklady vedení cyklistické dopravy v zahraničí (zatím na příkladu Spolkové ...více
  • Úvaha - Kolik klíčů je potřeba k podpoře cyklistiky? Kdysi začátkem roku 2014 jsme v Česku definovali 7 klíčů pro podporu cyklistické dopravy - http://www.cyklokonference.cz/strategicky-plan/nepopsany-list-papiru/7-klicu-k-cyklomestu/. V Kodani stačí jen 5 - https://www.youtube.com/watch?v=jeoDTiJWetI . Ať už jich je 5, nebo 7, vždy je potřeba někoho, kdo ty klíče vezme a začne odemykat jednotlivé ...více
  • Berlín a Neratovice. Berlín dostane jako první spolková země zákon o jízdním kole. Do roku 2015 by měl podíl cyklodopravy vzrůst na 20 %. K tomu má sloužit celá řada opatření, mezi jiným i zavedení souvislé sítě chráněných komunikací pro jízdu na kole. Je ale otázkou, kdy tato kultura ...více
  • Trendy Evropské komise v oblasti cyklistické dopravy. "Jízda na kole je efektivním způsobem využití drahého a velmi vzácného prostoru v městských oblastech, a navíc jde o zdravý, čistý a levný způsob. Potenciál cyklistické dopravy je skutečně obrovský, vždyť téměř polovina všech cest, které ve městech připadají na automobilovou dopravu, je kratších než 5 km." Evropská komise. Přesně tento odstavec je zveřejněn ...více
  • Na kole v zimě – stejné problémy rok co rok. Zima přichází – alespoň na severní polokouli. V tomto chladném období se cyklisté potýkají s obtížemi jako přítmí, sníh, kluzké cesty. Znamená to ale automaticky, že proto jezdí na kole míň nebo že jízda není bezpečná? Jaká opatření mohou cyklistickou dopravu v zimě podpořit? Zdroj:http://www.sutp.org/en/news-reader/winter-cycling-addressing-the-challenges-year-after-year.html ...více
  • ČTK o Cyklostrategii. Praha 5. ledna (ČTK) - Výstavba cyklostezek si v Česku mezi roky 2000 a 2015 vyžádala téměř 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu. Ročně je na podporu projektů souvisejících s cyklistikou v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyčleněno 150 milionů Kč. Tuto částku se ale dlouhodobě nedaří plně vyčerpat zejména kvůli nedostatkům v dokumentacích ...více
  • Připravuje se Cyklostrategie EU. O Cyklostrategii EU: „Podaří-li se motivovat víc lidí, aby jezdili na kole častěji, může to přinést společensko-ekonomické přínosy v hodnotě miliard eur. Proto se partneři z různých oborů a odvětví spojili a vytvořili návrh Cyklostrategie EU, která doporučí cíle a stanoví opatření ...více
  • Na kole do budoucnosti: nový přístup k infrastruktuře, nový přístup k vytváření politiky na úrovni EU. Snaha o zdvojnásobení podílu cyklistické dopravy v příštích deseti letech doslova volá po vypracování řádné evropské cyklostrategie. Evropská cyklistická federace se stálým zastoupením Slovenské republiky v EU společně s evropským projektem CHIPS ...více
  • Průzkum zjistil silnou podporu veřejnosti pro strategická doporučení pro budoucí Cyklostrategii EU. Měla by Evropská unie usilovat o zdvojnásobení podílu cyklistické dopravy během následujících deseti let? A měla by proto nejméně 10 % evropských fondů pro dopravu vyčlenit na dopravu cyklistickou? ​Tohle jsou jen 2 z 15 prohlášení/otázek, které tvoří průzkum k tematice Cyklostrategie ...více
  • Workshop Koordinační místa a cyklistická doprava v EU. V souvislosti s přípravou evropské Cyklostrategie a s naplňováním tzv. Lucemburské deklarace, kterou podepsali evropští ministři dopravy v říjnu 2015, přinášíme ještě zpětně zprávu z 16. června 2016, kde v Delftu proběhl workshop na téma Koordinační místa iniciovalo nizozemské ...více
  • Babylonský zmatek kolem cyklistických dálnic. Evropská cyklistická federace nyní monitoruje, že se v mnoha zemích budují tzv. cyklistické dálnice, které mají podpořit a usnadnit dojíždění cyklistů na větší vzdálenosti. Každá z těchto zemí však používá jiné termíny v jiném ...více
  • Na Slovensku si před jízdou na kole můžete dát dvě piva. Novela silničního zákona, která platí u našich slovenských sousedů od začátku roku, povoluje cyklistům při jízdě 0,5 promile alkoholu. To platí ale pouze pro území obce a na cyklostezkách. Jízda v opilosti mimo obec je i nadále nepřípustná. Nadále se tak rozevírají ...více
  • Víc cyklistů a méně aut v rakouské Vídni. Počet aut na ulicích hlavního města Rakouska klesá, zatímco počet cyklistů roste – to nám říkají nová data vídeňského dopravce Wiener Linien. Analýza dopravního sčítání motorových vozidel v letech 2010 až 2015 ukazuje pokles automobilové dopravy o 6,3 % ...více
  • Video z Rotterdamu - stojany na nádraží. Podívejte se na video "Parkování pro kola na rotterrdamském hlavním nádraží" - Najdete zde inspiraci pro kapacitní parkoviště pro kola (u velkých firem, nádraží ...). Stojany lze umístit i pod venkovní přístřešky (tak je řešeno parkoviště např. v rakouském Grazu ...více
  • Jak se naučili řešit průjezd křižovatkou v Holandsku? Jak se naučili řešit průjezd křižovatkou v Holandsku? Zásadní je že cyklista má přednost před autem ovšem celý design křižovatky vypadá velmi lákavě. Dočkáme se něčeho podobného také v ČR? https://m.youtube.com/watch?time_continue=7&v=FlApbxLz6pA&ebc=ANyPxKoho7NFfEBdBcIaLNzyczabBMq9k_BCaZFML4A-0NmA4C8KmWnSdqvfBdn5PHCmj3hWaNsFJunction ...více
  • Cyklostrategie - bilancování. Dne 25.10.2016 se uskutečnilo pracovní setkání zástupců jednotlivých ministerstev, aby společně vyhodnotili průběžné naplňování Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013–2020, kterou vláda České republiky přijala usnesením vlády č. 382 ze dne 22. května 2013 (dále jen „Cyklostrategie“). Výsledný dokument následně bude předložen jako Informace ...více
  • Dnes to není možné, ale snad za 5-10 let už to bude samozřejmostí.Daná aktualita nevznikla proto, aby zpochybnila nějaké rozhodnutí, či stanovisko, ale chce ukázat, jak by se také dala řešit podpora cyklistické dopravy. Chce to ale kus osobní a také "politické" odvahy začít věci dělat jinak. Problém se dá popsat následovně. Chybí mezioborový přesah, plánování. Pojďme na dané téma zahájit diskusi. Přeci jen život není o institucích, ...více
  • Česká televize na ČT2 odvysílala dokument "Cyklisté versus auta". Na jaře v rámci festivalu Jeden svět, který pořádala organizace Člověk v tísni, byl i promítán film „Cars versus Bikes“. Včera pak tento film odvysílala ČT2. Film končil větou – „toto není válka, toto je město“. Film chtěl upozornit na skutečnost, jak lidem pomalu bereme možnost jezdit na kole na krátké vzdálenosti, tedy po městě. Ano, sice vyjet mohou, ale infrastruktura ...více
  • Maďarsko vydá miliony na rozvoj cyklostezek . Maďarské ministerstvo národního rozvoje oznámilo, že do rozvoje cyklistické infrastruktury chce investovat 30 miliard forintů, což je zhruba 96 mil. eur. Financování je určeno především na rozvoj hlavních cyklostezek, které zahrnují části EuroVelo 6 mezi Atlantikem a Černým mořem a EuroVelo 11 ...více
  • Uherské Hradiště - Málo vzduchu škodí, proto se pumpa hodíUherské Hradiště se také přidalo k městům, kde myslí i na „drobnosti“, které podporují udržitelné způsoby dopravy ve městě. Veřejná pumpa na kolo, jako „první vlaštovka“, byla instalována na Moravském náměstí.
  • Otrokovice: Nová opatření mají zlepšit bezpečnost cyklistů. Cestování na jízdním kole v Otrokovicích by mělo být v příští cyklistické sezóně opět o něco bezpečnější a příjemnější. Tři nová cykloopatření na území města schválili otrokovičtí členové rady na svém posledním jednání. ...více
  • Ostrava propojuje stezky, plánuje bikesharing i soutěž pro školáky. S koncem roku naděluje statutární město Ostrava svým cyklistům několik dárečků. V listopadu byly dokončeny cyklistické pruhy a koridory na ul. Hornopolní směřují k sídlišti Fifejdy.a na stejném sídlišti byly v rámci regenerace propojeny stezky od ul. Lechowiczovy ke škole gen. ...více
  • Představujeme aktivity Nového Města nad Metují. Stále častěji se množí dotazy na roli cyklokoordinátira na městě. Přehled náplně je k dispozici zde. Nicméně pokud nemá k dispozici kolem sebe tým odborníků, podpořen politickým vedením, jeho úsilí může být marné. Možná i z tohoto důvodu přinášíme zápisy ...více
  • Jihlava má veřejnou pumpu pro uživatele jízdních kol. Veřejnou pumpu "Pro cyklistovu duši" pořídilo město Jihlava. V lokalitě sportovně relaxačního centra Český mlýn byla nainstalována u vchodu na dětské hřiště na odpočivadle asfaltového okruhu. Dohuštění kol s pomocí velké stabilní pumpy je o poznání snazší než ...více