BEZPEČNOST

BEZPEČNOST A NAŠE DOPRAVNÍ CHOVÁNÍ

„Nemám rád cyklisty. Jak se chovají arogantně na společných stezkách pro chodce a cyklisty. Kolikrát jsem už slyšel tuto větu. Jenže jedou jsem si tak šel s rodinou po stezce podél Moravy v Olomouci a najednou slyšíme. „Jděte do řiti. Přeci nebudu brzdit,“ a prohnal se kolem nás cyklista s vozíkem, kde vzadu měl dítě. Byl jsem v šoku. Co k tomu dodat? Jen tak jsem si říkal, jak se chová v autě jako řidič. No přece stejně – „Jděte do řiti. Přeci nebudu brzdit“. Jaroslav Martinek zveřejnil tuto zprávu na sociální síti Facebook dne 24. 8. 2015.

Největším problémem dnešní silniční dopravy v ČR je bohužel stále všeobecná nekázeň  a vzájemná  neohleduplnost. I když se situace v naší dopravě v mnoha ohledech pomalu, ale jistě mění k lepšímu, např. ve vztahu řidič-chodec na přechodu, stále ještě, s ohledem na srovnání se státy záp. Evropy, máme co dohánět. Přitom základní ustanovení § 4 Zákona o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. zní: Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně ...

Tohoto ustanovení se např. v CENTRU SEMAFOR drží v dopravní výchově dětí a je tak jejich hlavní "mantrou" a výchovně vzdělávacím cílem! Neboť co nám bude platné, že budoucí řidiči budou znát značky, pravidla a signály, když je nebudou dodržovat a když se k sobě navzájem na silnici budou chovat, tak jak to, bohužel, vidíme doposud.

BEZPEČNOST A DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA

Je třeba spojit zvyšování bezpečnosti s možnými změnami v celkově dělbě přepravní práce, které chceme ovlivnit právě Plánem udržitelné městské mobility. Hlavní ulice potřebují upravit do podoby, které by zvýšily atraktivitu pro pobyt, chůzi a cyklodopravu. Upravení ulic úzce souvisí se zvyšováním bezpečnosti. To stejné platí o vedlejších ulicích zahlcenými parkujícími auty, s negativními důsledky na bezpečnost při přecházení a komfort bezmotorových uživatelů obecně. V primárně rezidenčních ulicích je pro posílení pobytových funkcí a pocitu bezpečí při chůzi či pohybu na kole na kratší vzdálenosti žádoucí realizovat plošné dopravní zklidňování (zóny 30 km/h) včetně odpovídajících stavebních úprav.

Poznámka: Obecná definice problému místních komunikací je také spojená s růzností zájmů a potřeb různých uživatelů, což vyvolává konflikty. Problém je v tom, že každý chce uplatnit svoje právo, svoji svobodu na veřejný prostor. Každý si ale tu svobodu vykládá jinak. Měli bychom si připomenout, co vůbec znamená svoboda.